Jak marketing sensoryczny objawia się dla każdego ze zmysłów?

Nadszedł czas, aby punkt po punkcie uszczegółowić składowe marketingu sensorycznego. W tym celu ustalenia  pozwolą nam podsumować najlepsze praktyki w tej dziedzinie. Będziemy kontynuować 5 kluczowych punktów tego procesu marketingowego opartego na 5 zmysłach człowieka: dotyku, węchu, słuchu, smaku i wzroku .

Dotykać

Przede wszystkim spójrzmy na marketing sensoryczny. Świat reklamy często wykorzystuje komunikaty haptyczne, aby przekazać swój przekaz marketingowy. Co więcej, nie bez powodu spoty nawiązujące do dotyku są generalnie bardziej przekonujące niż reklamy bezdotykowe . Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli ten dotyk pozytywnie stymuluje sensoryczne informacje zwrotne od klientów.

Jak jednak przekazać to uczucie za pomocą tradycyjnych i cyfrowych mediów? Przeprowadzają eksperyment naukowy, aby ocenić związek między wyimaginowanym dotykiem a pierwotnym odczuciem dotyku. Ostatecznie autorzy ustalili, co następuje. Przedmiot przypominający własność będzie odbierany pozytywnie przez osoby dotykające go. Dlatego wartość emocjonalna tego przedmiotu jest silniejsza!

Zmysł węchu

Porozmawiajmy teraz o badaniach nad marketingiem węchowym. Jest to interesujące ze względu na pracę nad powiązaniami między zapachem a pamięcią . W tym zakresie istnieje wiele obszarów zastosowań:

  • percepcji zapachów i doznań, jakie one wywołują u poszczególnych osób
  • wspomnienia autobiograficzne , tj. związek, jaki ludzie tworzą między zapachami a wspomnieniami z dzieciństwa, np.
  • ale także wpływ zapachów otoczenia na zdolność zapamiętywania .

W reklamie badają pracę reklamodawców żywności. To wtedy autorzy badań ustalili, że komunikaty wizualne pobudzające zmysł węchu zwiększają reakcje:

  • fizjologiczne , a następnie powodujące wydzielanie śliny
  • ocena w celu pobudzenia chęci jedzenia u klientów
  • konsumpcja poprzez efekt falowania.

Przesłuchanie

Następnie marketing sensoryczny nieustannie zabiega o słuch, aby osiągnąć swoje cele. W tym przypadku muzyka odgrywa ważną rolę we współczesnej reklamie. Strategie marketingowe wpływają nie tylko na nastrój, ale także na postrzeganą wartość klientów. Tutaj wybór muzyki jest kluczowy: odzwierciedla wartości marki i decyduje o przekazie marketingowym. Aby zilustrować tę kwestię, posłużmy się kilkoma przykładami:

  • Reklamy z szybkim tempem mają tendencję do wywoływania pozytywnych emocji.
  • Dodatkowo perkusja połączona z powtarzalnym rytmem wygeneruje u widza więcej energii.
  • Wreszcie, reklamodawcy zdali sobie sprawę, że znajomość muzyki jest najważniejsza. Dostarczają pewnych informacji. Badanie ujawnia pozytywny związek między znajomością a przewidywaniem indywidualnych preferencji muzycznych. Dzieje się tak pomimo udowodnionej preferencji klientów do słuchania nieznanej muzyki.

Smak

Opanowanie percepcji smaku ma ogromne znaczenie dla reklamodawców żywności. Wiele marek koncentruje się wyłącznie na tym sensie, aby przekazać swoje przesłanie. To jednak błąd!

Badania naukowe pokazują, że reklamy są skuteczniejsze, gdy łączą ze sobą różne rodzaje bodźców . Tylko wtedy firmy poprawią postrzeganie smaku promowanego produktu. Pamiętaj też, że percepcja smaku obejmuje inne zmysły: wzrok, węch, słuch i dotyk. Zatem implikacje menedżerskie są jasne. Poza branżą spożywczą marki mogą zyskać na mnożeniu komunikatów sensorycznych w reklamie.

Wzrok

Na koniec przyjrzyjmy się przekazom wizualnym charakterystycznym dla marketingu sensorycznego. Badania naukowe są w tej kwestii zgodne: estetyka jest sędzią pokoju w reklamie. Rzeczywiście, dobra estetyka oprawy wizualnej reklamy stymuluje tworzenie obrazów w jednostkach. Istnieją dwa ważne aspekty, które marki muszą wziąć pod uwagę w tym zakresie. Cel jest prosty: uzyskać bardziej przychylne nastawienie do marki. Oto kilka przykładów parametrów, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze elementów wizualnych:

  • ich orientację i położenie w przestrzeni
  • różnorodność ich ruchu , co wpływa na odbiór przekazu marketingowego
  • oraz ich zawartość (taką jak rozmiar, kolor i kształt).